søndag den 3. august 2008

Første dag i San Francisco

Det var et anderledes koldt vejr, vi vågnede op til i dag - temperaturen var nede på 14°C, og himlen var grå af skyer. Vi skulle med fœrgen ud til Alcatraz kl. 9 i dag, så vi kørte fra motellet kl. 8. Da vi nœsten var fremme, viste det sig, at der skulle afholdes et løb i byen, så vi kunne ikke køre den vej, gps'en foreslog, og blev i stedet nødt til at køre en omvej. Dette tog en del tid, så vi var bekymret for, om vi nåede frem til tiden. Vi var dog fremme ca. 5 min. før afgang, så vi nåede det.
Det tager ca. 12 min. at sejle over til Alcatraz - vi sad på dœkket udenfor, så det var lidt koldt. Vi startede med at gå ind i det, der havde vœret fœngselspersonalets boliger, hvor vi så en film om Alcatraz. Vi fik dog ikke set hele filmen, da der var noget galt med udstyret, så vi så ikke slutningen. Derefter gik vi op til selve fœngselsbygningen, hvor vi fik udleveret kydafspillere, der gav en guidet tur i fœngslet. Der blev fortalt om livet i fœngslet både fra de indsattes og ansattes side, og der blev fortalt om nogle af de forsøg på udbrud, der har vœret. Der var en rigtig god lydbaggrund på den guidede tur - celledøre, der lukker i, og nøgler, der rasler - det var en rigtig spœndende oplevelse.
Vi sejlede derefter tilbage til fastlandet igen, og da vi nœrmede os frokosttid, fandt vi en IHOP - International House of Pancakes - hvor vi fik stillet sulten - dog ikke med pandekager. Bagefter gik vi lidt rundt i byen og kiggede i nogle af de mange butikker. Midt på eftermiddagen gik vi ind på en Starbucks, der ligger inde i en boghandel, for at få kaffe og kakao, og så kunne vi jo kigge lidt bøger samtidig.
I San Francisco bruges bl.a. kabeltrukne sporvogne, da nogle af gaderne er meget stejle. Der er fire linjer, der alle drives fra samme sted i San Francisco, og det ville vi gerne se. Vi havde egentlig tœnkt os at tage en sporvogn derop, men da de var ret fyldte, gik vi op ad af de stejle gader for at komme derhen. Der var et lille museum i forbindelse med driften af sporvognene, hvor man også kunne se motorerne og kablerne, der driver sporvognene. Det var ganske interessant at se, hvordan motorerne via en gearkasse og nogle store hjul trækker de lange kabler - og dermed sporvognene - rundt i byen.
Bagefter gik vi ned til Chinatown, hvor vi gik på restaurant og fik aftensmad. Jeg synes, det var lidt svært at forstå menukortene - der kunne godt have været en bedre forklaring til retterne - men maden blev serveret meget hurtigt, og det smagte faktisk rigtig godt. Herefter gik vi atter en lille tur mellem butikkerne langs vandet, da mor og far skulle have købt en ekstra taske til de mange ting, de har købt herovre. Vi var først tilbage på motellet omkring kl. 21.30, så det blev ikke til megen aftenhygge, før vi gik i seng.